مقدمه : در علم یادگیری ماشین به موضوع طراحی ماشینهایی پرداخته میشود که با استفاده از مثالهای داده شده به آنها و تجربیات خودشان، بیاموزند. در واقع، در این علم تلاش میشود تا با بهرهگیری از الگوریتمها، یک ماشین به شکلی طراحی شود که بدون آنکه صراحتا برنامهریزی و تک تک اقدامات به آن دیکته شود بتواند بیاموزد و عمل کند. در یادگیری ماشین، به جای برنامهنویسی همه چیز، دادهها به یک الگوریتم عمومی داده میشوند و این الگوریتم است که براساس دادههایی که به آن داده شده منطق خود را میسازد.
تعریف یادگیری ماشین : یادگیری ماشین شاخهای از هوش مصنوعی است که هدف آن یادگیری از دادهها بدون برنامهنویسی صریح است. این رشته حاصل تلاقی سه علم اصلی ریاضیات و آمار ،علوم کامپیوتر و علوم شناختی و عصبشناسی است . تام میشل در تعریف یادگیری ماشین میگوید: (یک برنامه یادگیرنده) برنامه رایانهای است که به آن گفته شده تا از تجربه E مطابق با برخی وظایف T، و کارایی عملکرد P برای وظیفه T که توسط P سنجیده میشود، یاد بگیرد که تجربه E را بهبود ببخشد. مثال : بازی دوز (چکرز)